dropio
******
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: trójmiasto Płeć: Mężczyzna
|
|
Właściwe ustawienie zapłonu ma istotny wpływ na bezawaryjną,odpowiednią pracę silnika,oraz jego osiągi,więc należało by zrobić to porządnie.
Zaczynamy od zgromadzenia odpowiednich narzędzi;
[link widoczny dla zalogowanych]
po czym dokonamy weryfikacji elementów zapłonu.
Na poczatek magneto-często zdarza się,że jest wygięte w wyniku niewłaściwego demontażu
[link widoczny dla zalogowanych]
skutkuje to tym,że magneto nie pracuje na całej powierzchni cewek
[link widoczny dla zalogowanych]
istnieje również możliwość ocierania jego o zamontowaną prawą porywę silnika-mając ten problem należy przywrócić mu właściwy krztałt,np.za pomocą prasy ręcznej,do pierwotnego krztałtu
[link widoczny dla zalogowanych]
Przy okazji zaznaczamy pisakiem miejsce,w którym znajduje się rowek na klin
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolejna sprawa to klin magneta-nie powinien być przekoszony lub zużyty w tych przypadkach pozostaje wymiana,a przy okazji najlepiej wkleić klin np. na Kropelkę-mała ilość kleju na dno kanalika za pomocą szpilki,lub wykałaczki,a nie będzie sam wypadał.
Kolejny element to iskrownik-zaczynamy od umycia go benzyną ekstrakcyjną,lub płynem do mycia hamulców.Zaczynamy od sprawdzenia cewki zapłonowej-potrzebny będzie omomierz;pomiędzy wyjściem na swiecę,a masą powinna być rezystancja/oporność/ ok.4 kiloohma,przy zakresie miernika 20kOhm
[link widoczny dla zalogowanych]
jeśli miernik pokaże taką wartość;
[link widoczny dla zalogowanych]
cewka jest uszkodzona-nie twierdzę,że silnik nie odpali,ale po nagrzaniu i przy włączonych światłach silnik przestaje pracować-w tym przypadku wymiana jest niezbędna
Cewka stara i nowej produkcji;
[link widoczny dla zalogowanych]
Następnie kolej na przerywacz-nalezy go zdemontować,i sprawdzić stan styków-powinny być czyste i gładkie,w przerywaczu najszybciej zużywa sięstyk kowadełka,więc w przypadku jego złego stanu pozostaje wymiana na nowy,przy czym nowe,z obecnej produkcji mają gruby styk,który warto zeszlifować do połowy jego grubości /problemy z regulacją/
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolejny element to kondensator-jeśli nie jest uszkodzony mechanicznie,rzadko zdarza się,aby był niesprawny,bez miernika pojemności trudno określić jego stan,ale łatwo to zrobić kiedy silnik bedzie pracował-jeśli styki przerywacza mocno iskrzą-wymaga wymiany.
Ważnym elementem jest również przewód łączący przerywacz z kondensatorem , przeważnie jest bardzo sztywny,i lubi się przełamać,zdarzają się również przetarcia izolacji-przewód ten warto wymienic profilaktycznie,w ciemno
[link widoczny dla zalogowanych]
Przetestowane wcześniej elementy montujemy do iskrownika,dla wygody pomiarów podłączymy kawałek przewodu do gaszaka/lewy styk wyjściowy/
[link widoczny dla zalogowanych]
do przewodu podłączymy jedną końcówkę miernika ustawionego na najmniejszy zakres oporności/w tym wypadku 200 Ohm/,zaś drugą końcówkę przyrządu do masy iskrownika,i odczytujemy wynik pomiaru;
[link widoczny dla zalogowanych]
jest to wartość przy zamkniętych stykach przerywacza,następnie odchylamy dżwignię przerywacza,i uzyskujemy drugi pomiar;
[link widoczny dla zalogowanych]
W ten sposób uzyskaliśmy orientacyjne wartości pomocne przy ustaleniu momentu rozwierania się styków przerywacza.Teraz montujemy iskrownik do kadłuba
[link widoczny dla zalogowanych]
Zakładamy magneto na wał /oczywiście z klinem/ sprawdzając,czy porusza się prawidłowo-jesli ociera o cewkę /cewki/-należy ustalić to miejsce-pomalować cewki mazakiem,założyć magneto,okręcić nim kilka razy,zdemontować,sprawdzić miejsce tarcia,opiłować,zeszlifować rdzeń tak,aby magneto pracowało prawidłowo,bez tarcia o cewki-jest to czynność niewdzięczna,ale konieczna.
Nadszedł moment,kiedy zajmiemy się ustawieniem zapłonu.
Wykrecamy świecę,w jej miejsce wkręcamy czujnik zegarowy,zakładamy na wał krzywkę /odzyskana ze zdewastowanego magneta/,lub magneto,kręcąc krzywką,lub magnetem w prawo wyszukujemy najwyzszą pozycję tłoka/ZZ-zwrot zewnętrzny/-wskazówka zegara zajmie określoną pozycję,skalę czujnika ustawiamy w tym miejscu na 0
|
|